Media społecznościowe przebojem zdobyły Internet kilka(naście) lat temu. To właśnie one, zaraz po poszukiwaniu informacji, są głównym powodem, dla którego większość z nas zagląda do sieci. Komunikacja z bliskimi, przyjaciółmi i znajomymi, spotykanie i poznawanie nowych ludzi, bieżące informacje czy interesujące nas tematy – to wszystko elementy social media, które gromadzą przed ekranami komputerów, tabletów i telefonów miliardy osób dziennie.
Jakie są najpopularniejsze social media?
Tak, dobrze przeczytaliście – miliardy. Z ponad 8 miliardów ludzi żyjących aktualnie na świecie, około 5,5 miliarda korzysta z telefonów komórkowych. Znaczna większość z tego ma i regularnie używa kont na portalach społecznościowych. Z roku na rok te dane rosną. Historia mediów społecznościowych zaczęła się, oczywiście, w Stanach Zjednoczonych, w roku 1997, kiedy to firma MacroView stworzyła stronę SixDegrees.com, którą uważa się za pierwszy pełnoprawny serwis społecznościowy, w stylu tych, używanych dzisiaj. Strona zgromadziła 3,5 miliona aktywnych użytkowników. Kolejny krok milowy w tej kategorii osiągnęła strona MySpace, której udało się zgromadzić 25 milionów użytkowników. Niedługo po jej powstaniu (i upadku parę lat później) powstał Facebook. Reszta, jak to się mówi, jest historią. 8 lat po oficjalnym starcie, Facebook ogłosił, że jest na nim zarejestrowanych 1 miliard użytkowników. W tym samym roku doszło do wykupienia kolejnego popularnego portalu społecznościowego – Instagram, właśnie przez Facebook’a. Do dziś, nieprzerwanie, liderem wśród serwisów tego typu jest właśnie FB. Miesięcznie z jego usług korzysta blisko 3 miliardy użytkowników. 70% mieszkańców państw takich jak Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone ma konta na tym portalu, z czego dziennie loguje się na nim ponad 1,6 miliarda ludzi z całego świata. Prawie 90% osób używających „Fejsa” to użytkownicy telefonów komórkowych.
Wiemy już, jaki jest najpopularniejszy serwis społecznościowy. Ale Facebook to nie wszystko, jakie są inne portale tego typu?
Co poza Facebookiem?
Drugi w kolejności, po królu Facebooku, jest serwis należący do Google: YouTube. Założony w 2005 roku portal oparty na dzieleniu się filmami video, został półtora roku później wykupiony przez giganta branży cyfrowej, czyli Google. Od tego czasu portal ten rozrósł się do potężnych rozmiarów. Około 2,7 miliarda użytkowników korzysta z jego usług, ponad 50% użytkowników Internetu odwiedza YouTube przynajmniej raz w miesiącu, z czego ponad 120 milionów robi to codziennie! Na portalu jest ponad 140 milionów aktywnych kont i szacuje się, że aktualnie znajduje się tam ponad 800 milionów filmów. Liczba ta rośnie w każdej minucie, ponad 3 miliony nowych filmów dodawane są tam dziennie.
Następne w kolejności są dwa portale, których właścicielem (podobnie jak Facebooka) jest Meta. Są to Instagram i Whatsapp.
O Instagramie słyszał chyba każdy, kto bywa regularnie w sieci. Portal ten służy do udostępniania zdjęć i krótkich filmów innym członkom. Mogą to być wszyscy użytkownicy, lub wybrana przez nas grupa znajomych. Posty te można oznaczać tagami, ułatwiając innym wyszukiwanie ich po interesującej ich kategorii. Można je komentować, dodawać polubienia i udostępniać innym.
Whatsapp, to swego rodzaju odpowiednik Messengera, będącego częścią Facebooka. Pozwala on na rozmowy z innymi jego użytkownikami lub z całymi ich grupami. Jako że jest on dostępny zarówno na Androidzie jak na iOS, baza osób korzystających z niego jest ogromna na całym świecie. Jest on świetną alternatywą dla wysyłania sms-ów, które zwykle są płatne. Whatsapp oparty całkowicie na sieci internetowej nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami.
Oba te serwisy gromadzą ponad 2 miliardy użytkowników miesięcznie. Oczywiście ich popularność cały czas rośnie.
Następna w kolejności jest aplikacja WeChat. Nie, nie dziwcie się, że mimo jej popularności, pierwszy raz słyszycie tę nazwę. Jest ona używana wyłącznie w Chinach, jako zamiennik wspomnianego wyżej Whatsappa. Regularnie używa jej ponad 1,3 miliarda użytkowników.
Kolejny na liście popularny serwis społecznościowy to TikTok. Szturmem pojawił się na wysokich miejscach rankingowych w listach popularnych social media. I w pełni zasłużenie, w końcu ponad 1,1 miliarda użytkowników to nie mało. W zdobyciu wyższych miejsc przeszkodziły kontrowersje związane z aplikacją na telefony. Spora część specjalistów alarmuje na temat danych przechowywanych i wysyłanych przez aplikację do jej twórców. Z tego powodu część państw zarządziła całkowity zakaz instalacji jej na urządzeniach używanych przez urzędników państwowych. Indie zdecydowały się na całkowity zakaz użytkowania jej w tym kraju.
Na kolejnych miejscach znajdują się znane również w naszym kraju serwisy/aplikacje takie jak Snapchat, Twitter (aktualnie nazywający się X), Telegram czy Pinterest.
Kilka miejsc wśród kilkunastu najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie, zajmują te znane i używane wyłącznie w Chinach (Kuaishou, QQ czy Sina Weibo).
Jak widać więc, choć Król Social Media jest w dalszym ciągu tylko jeden, to wybór jest spory, zależnie od tego czego szukamy na takim portalu. Dla każdego najlepszy portal społecznościowy jest inny, każdy ma swoje preferencje i ulubione miejsca w sieci, które odwiedza regularnie.