Segmentacja, badanie potencjalnych klientów

Początkujący przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy jak ważnym elementem rozpoczynania własnego biznesu jest wykonanie segmentacji potencjalnych klientów. Takie badanie jest dosyć czasochłonne, ale pozwala przedsiębiorstwu określić swoje grupy docelowe. Stanowi to podstawę do tworzenia zarówno strategii marketingowej, jak i sformułowania misji firmy. Segmentacja pozwala osiągać cele założone przez firmę, poprzez odpowiedni dobór konsumentów.

Przygotowania do segmentacji

Do sporządzenia segmentacji musimy wykonać badanie o charakterze marketingowym. Tylko od nas zależy pod względem jakich kryteriów będziemy dzielić nasz potencjalny rynek. Wybierzmy takie kryteria, aby ukazały nam segmenty, do których będzie pasowała nasza strategia marketingowa oraz sama strategia rozwoju firmy. Dzięki temu możemy być pewni, że przyciągniemy konsumentów w odpowiednim wieku, zainteresowaniach czy nawet sytuacji finansowej. Przeprowadzać badanie możemy na wiele sposobów – od kwestionariuszy, które pozwolą zebrać dane demograficzne, po wywiady pogłębione – dostarczające opinii klientów o ofercie czy innych elementach działania firmy. Jeśli nie jesteś startującą firmą, również obecne dane klientów pozwolą ci na segmentację – wystarczy przeanalizować co klienci kupują lub przeanalizować dane z kart lojalnościowych, które mogą być dobrymi wyjściowymi do segmentacji. Wybór metody badawczej jednak powinien być poprzedzony sporządzeniem listy pytań, na które odpowiedzi chcielibyśmy otrzymać w tym badaniu. Robiąc segmentację możemy skupić się na tych, które dotyczą chęci zakupu nowego produktu czy jego wizerunku w oczach potencjalnego nabywcy.

Badania marketingowe i charakterystyka klientów

Wprowadzanie w życie

Po wykonaniu badania i uzyskaniu odpowiedzi na pytania badawcze możemy skupić się na samym sednie segmentacji, czyli charakterystyce potencjalnych klientów. Wymaga to jednak specjalistycznej wiedzy z wielu dziedzin, dlatego firmy oferujące doradztwo biznesowe mogą być rozwiązaniem dla przedsiębiorców dopiero pojawiających się na rynku. Pozwoli to na uniknięcie błędów na starcie i uczenie się od najlepszych. A samo opracowanie profili klientów ułatwi chociażby docieranie do nich poprzez komunikację marketingową lub oferty produktowe. Takie podejście wpłynie na całą kondycję firmy, elementy takie jak budowanie marki, optymalizacja procesów czy zarządzanie łańcuchem dostaw będzie lepiej koordynowane, kiedy będziemy wiedzieć do kogo dostosowywać te działania. A każdy segment obsługuje się nieco inaczej i te subtelne niuanse mogą zaważyć na naszej pozycji na tym rynku.

Segmentacja nie jest najprostszym badaniem. Klientów definiuje wiele cech z różnych zakresów, takich jak chociażby wiek, zainteresowania czy styl życia. Niektóre z nich można łatwo odkryć poprzez łączenie faktów, ale niektóre są mocno ukrywane. Dlatego dzieląc nasz rynek na segmenty, zróbmy to najlepiej jak potrafimy, aby nie żałować zużytego na nią czasu. Segmentacja pomaga dostosować strategie marketingowe, aby jeszcze lepiej oddziaływać na klientów i dokonywane przez nich zakupy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *